Gode tips til firmaet, hvor I rejser meget

firmarejse

Arbejdspladser kan være helt utrolig forskellige. Nogle steder sidder de samme mennesker det samme sted med de samme opgaver hver eneste dag. Her er arbejdet rutinepræget. Det betyder, at det er nemt at skabe strukturelle og praktiske processer, som alle kender til og kan styre.

Men på andre arbejdspladser er det helt anderledes. Her er folk for det meste på farten, enten rundt omkring forskellige steder i Danmark eller i udlandet. Det kan skabe en masse sjov og dynamik, men det kan også være besværligt. For med folk spredt for alle vinde er det svært at topstyre ting som kontakt, rapportering, økonomi med mere.

Ting man skal tænke over, når man er på farten

Når man rejser i forbindelse med arbejde er der en række forskellige ting, som man skal huske på og være opmærksom på. Blandt andet er det vigtigt altid at have præsentabelt tøj med, som man kan have på til diverse møder.

Derudover skal man huske at have kontaktpersoner fra firmaet, som man altid kan ringe til og aftale ting med. Her er det en rigtig god idé at have kontakt til de samme personer, så man opnår kontinuitet. Og ikke mindst skal man huske at gemme sine regninger.

Rejseafregning på farten

Når man rejser i forbindelse med job har man tit en masse forskellige udlæg og rejseafregning, både til mad, hoteller, transport og andre praktiske ting. På langt de fleste arbejdspladser er det sådan, at disse udgifter dækkes helt og holdent af arbejdspladsen.

Derfor skal man huske at gemme alle bonner og kvitteringer. Det er der dog mange som oplever kan være rigtig svært, særligt i forbindelse med længere ture, hvor man nemt gemmer noget og kommer til at smide dem væk.

Afregn nemmere under rejsen

Heldigvis er der nu kommet en række smarte online funktioner, som gør det nemmere for ansatte hos firmaer på farten at afregne hurtigt, præcist og uden problemer. Mange af disse programmer kan man lynhurtigt tilgå via en mobiltelefon eller en tablet.

Konceptet varierer selvfølgelig fra program til program. Men de bedste af slagsen er designet så smart, at det eneste man som ansat på tur skal gøre, er at tage et billede af regningen, skrive en kommentar og uploade den på ens firmas profil eller bruger. Så registreres udgiften automatisk i systemet og firmaet kan bogføre den som det passer dem – ofte langt mere hurtigt og effektivt end ellers.

For firmaer, der lever af at rejse

Ud over de mere klassiske firmakonstellationer med ansatte, som rejser nogle gange, så er der nogle firmaer, hvor det eneste de ansatte laver er at rejse. Og her kan et kontormiljø være en svær ting at opretholde.

Derfor findes der også muligheden for at leje et virtuelt kontor via et eksternt firma. Her kan man leje ting som e-mail-koordinator og telefontjekker og andre former for services, der normalt ville varetages af en stationær sekretær. Det kan være smart, fordi man både sparer leje af unødvendigt lokale og løn til en ekstra ansat.

Andet spændende til dig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *